Sunday 18 December 2011

Ada Apa Dengan Usia Muda

Apa yang sedang kamu perbuat wahai pemuda Islam saat ini, kelmarin dan hari mendatang? Apa yang sedang kamu sembangkan hari ini, semalam dan hari mendatang wahai putera puteri Islam? Wahai syabab dan nisa', apa yang kamu sibukkan hari ini, semalam dan esok?

Kehidupan ini bukan sekadar bicara urusan peribadi dan duniawi, tetapi sebagai pemuda, bicara kita adalah bicara masa depan Islam, kata kita adalah momentum praktikal Islam dalam kehidupan, kerja kita adalah kerja besar memenangkan dakwah. sibuk kita adalah meraih pahala tanpa batas. Yang mana satu kualiti anda wahai pemuda pemudi Islam?

Syeikh Abdul Aziz bin Baz rahimahullah adalah seorang ulama yang terpanggil untuk menukilkan nasihat untuk kita, para pemuda dalam ucapan beliau:

"Masa muda merupakan nikmat Allah yang istimewa kerana para pemuda dianugerahi kekuatan untuk menggapai cita-citanya dengan pertolongan dari Allah. Masa ini adalah masa para pemuda bersungguh-sungguh terhadap perkara yang menyampaikannya kepada jalan Allah dan kepada perkara yang paling bermanfaat bagi hambaNya. Masa muda adalah masa yang teristimewa, masa yang paling berharga."

Semoga usia yang dipinjamkan Allah SWT kepada kita dapat kita manfaatkan sepenuhnya sebagai generasi pemuda mujahid setia yang tetap istiqamah menolong agama Allah SWT. Firman Allah SWT:

Jika kalian menolong (agama) Allah, maka Allah akan menolong kalian dan mengukuhkan kedudukan kalian. (Surah Muhammad: 7)

InsyaAllah dengan misi yang besar sebagai pemuda pemudi yang sentiasa memberikan kehidupannya untuk dakwah, maka Allah SWT akan sentiasa menolong dan menguatkan kita untuk terus sabar dan istiqamah.

Ayuh pemuda pemudi Islam, bergerak kehadapan dan tinggalkan kemalasan. Kita adalah nadi kebangkitan umat. Kemalasan adalah faktor terbesar dari diri kita yang telah begitu lama membuat kita lalai dan terleka. Padahal tiap detik yang kita lalui akan selalu tercatat dalam kitab amalan kita. Akan ada masa pertanggungjawaban, siapakah kita, apakah yang akan kita katakan saat Allah SWT bertanya untuk apa masa mudamu digunakan?

No comments:

Post a Comment